تازه های اخبار تازه های اخبار

مصاحبه با پیشنهاد دهنده برتر کشور در سال91

کسب عنوان پیشنهاد دهنده برتر کشور توسط همکار شعبه دره شهر

بهزاد تیموری از همکاران مدیریت ایلام در شعبه دره شهر و دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته حسابداری می باشد که با ارایه پیشنهاد فراخوان سال 1391 تحت عنوان " راه کارها و روشهای بهینه در افزایش وصول مطالبات و معوقات بانک" از سوی دبیرخانه نظام پیشنهاد ها و تشخیص اجرایی بودن آن توسط شورای بررسی و پذیرش پیشنهادات ،بعنوان پیشنهاد دهنده برتر فراخوان سال 91 بانک مسکن برگزیده شود .

بهزاد تیموری از همکاران مدیریت ایلام در شعبه دره شهر و دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته حسابداری می باشد که در تاریخ 07/06/1390 به استخدام بانک مسکن درآمد و در همین مدت کوتاه توانست با تلاش و کوشش ،خود را به عنوان یکی از همکاران بسیار موفق استان نشان داده و بارها توسط مدیر شعب استان مورد تقدیر قرار گرفت . از سوی دیگر علاقمندی ایشان به امور پژوهشی و مسایل بانکی باعث گردید تا با ارایه پیشنهاد فراخوان سال 1391 تحت عنوان " راه کارها و روشهای بهینه در افزایش وصول مطالبات و معوقات بانک" از سوی دبیرخانه نظام پیشنهاد ها و تشخیص اجرایی بودن آن توسط شورای بررسی و پذیرش پیشنهادات ،بعنوان پیشنهاد دهنده برتر فراخوان سال 91 بانک مسکن برگزیده شود .

 کسب عنوان پیشنهاد دهنده برتر کشور، چاپ مقالات متعدد در مجلات معتبر بین المللی، سوابق اجرایی و دلایل موفقیت های بهزاد تیموری( مدرس دانشگاه های آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و سایر موسسات آموزش علمی استان) بهانه ای شد تا گفت و گویی با وی انجام دهیم که در پی می آید.

لطفا در مورد سوابق علمی و  اجرایی خودتان توضیح دهید.

قبل از هر چیز باید از مدیران ارشد بانک بخاطر توجه به پیشنهادات و نظرات و امور پژوهشی تقدیر نمایم و به جرات می توان گفت که انتخاب اینجانب به عنوان پیشنهاد دهنده برتر بانک مسکن ، مرا در امر پژوهش ،تحقیق و بررسی مسایل مختلف بانک تشویق نموده و باعث ایجاد انگیزه ای دو چندان شده است.

از نظر سوابق اجرایی اینجانب طی سالهای89-90 حسابرس ارشد شرکت پویندگان حساب (واقع در تهران) بودم و از همان زمان نیز به عنوان مدرس در دانشگاه های آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و سایر موسسات آموزش علمی فعالیت داشته و دارم .هم چنین ضمن تدریس و انجام امور بانکی نیز  برای مجلات معتبر داخلی و خارجی مقاله می نویسم که تاکنون چهار مقاله چاپ شده در مجلات معتبر و چندین مقاله دیگر که در مجلات داخلی به چاپ رسیده اند به شرح ذیل داشته ام:

·         1 – تاثیر فشار بودجه زمانی بر رفتار حسابرسان داخلی ، چاپ شده در فصلنامه بهار 92 بانک مسکن و مجله Newyork science journal

·         2 – بررسی نقش اعتماد الکترونیکی مشتریان نسبت به پذیرش وب سایت اینترنتی بانک مسکن چاپ شده در مجلهAcademic erna journal

·         3 – بررسی نقش سبکهای رهبری بر رضایت شغلی چاپ شده در مجلهJournal of American science

·     4 – بررسی محتوای اطلاعاتی صورتهای مالی تلفیقی در مقایسه با صورتهای مالی شرکت اصلی، موضوع پایان نامه، استاد راهنما دکتر یداله تاری وردی و چاپ شده در Journal of American science

·          بررسی نقش عملکرد مالکیت نهادی در تحول اقتصادی در بورس اوراق بهادار تهران چاپ و پذیرفته شده در سومین همایش ملی اقتصاد

 

–        پیشنهاد ی که شما مطرح کردید و به عنوان پیشنهاد برتر انتخاب گردید دررابطه با چه موضوعی بود؟

پیشنهادی که من مطرح نمودم در خصوص راهکارهایی وصول مطالبات بود که در این پیشنهاد به مواردی از قبیل راهکارهایی برای جلوگیری از فرار ضامنینی که اطلاعات آنان در سیستم ثبت نشده است، وصول مطالبات در کمترین زمان و با هزینه اندک، تسهیل نمودن کار پیگری توسط کارمندان، مفید واقع شدن کار پیگیری و جلوگیری از کوتاهی برخی همکاران (که ممکن است بصورت بیهود کار کردن، کم کار کردن، بد کار کردن و کار نکردن باشد) و همچنین آگاه نمودن مشتری از جدیت کار بانک در ابتدای مراحل اعطای تسهیلات.

–        پیشنهاد شما در خصوص وصول مطالبات بوده است ،در خصوص تجهیز منابع شعب چه پیشنهادی دارید؟

توجه به عواملی از قبیل فناوری ارتباطات، مهارت نیروی انسانی، تنوع و کیفیت خدمات بانکی، رضایت مشتریان از کارکنان بانک و محیط داخلی بانک موجب افزایش قدرت بانک در جذب منابع مالی می شود. همچنین توجه به مواردی از قبیل: ارایه خدمات به مشتریان خرده پا که نیازبه خدمات مشخصی دارند، ارایه خدمات ویژه به شرکتهای بزرگ ، تبلیغ و معرفی حساب سپرده ممتاز و جذبه ی که این حساب دارد ، تبلیغات در طرح های جدیدی که بانک ارایه می دهد ، از دیگر مواردی است که باید به آنها توجه شود.

هم چنین تجربه ثابت کرده بهترین وکم هزینه ترین روش جذب مشتری برای بانکها تبلیغات دهان به دهان از طریق مشتریان بانکهاست که مشتریان قدیمی وراضی از خدمات بانک به اندازه چندین مشتری جدید سود اور وموثرخواهند بود، چون مشتری قدیمی باسازمان انس گرفته وسازمان راخوب میشناسد می تواند به عنوان یک مبلغ سیار و بدون هزینه ،نسبت به معرفی خدمات و مزایای بانک مسکن به سایرین اقدام نماید که شناسایی این افراد و تقدیر از آنان نیز می تواند باعث تجهیز منابع و تحقق اهداف بانک گردد.

– تقویت انگیزش درکارکنان چه تاثیری بر تحقق اهداف وعملکرد بانک دارد؟

ایجاد انگیزش در کارکنان یکی از مهمترین وظایف مدیران بانک است و مدیران بانک باید راههای ایجاد و تقویت انگیزش در کارکنان را شناسایی کنند و در این زمینه هر قدر که کارکنان نیازهای ارضا شده بیشتری داشته باشند رفتارهایشان عقلانی تر و منطقی تر خواهد شد و باید توجه داشت که مهمترین و ارزشمندترین سرمایه بانک سرمایه انسانی آن است و توجه به این سرمایه گرانبها بر روند شکست یا کامیابی بانک تاثیر مستقیم دارد لذا مدیران باید از طرح ها و برنامه هایی جهت به کارگیری موثر افراد استفاده نمایند تا از نامریی شدن آنها جلوگیری کنند که نتیجه تشکیل سازمانی از کارکنان بهره ور است که حس می کنند مریی اند ، به آنها توجه شده، ارزش داده شده و مورد قدردانی قرار می گیرند و با ایجاد انگیزش برای کارکنان می توان راههای شکوفایی آنان را فراهم نمود و موجب این می شود کارکنان مستعد با نیروی فکری، خلاقیت، اثر بخشیٰ، کارایی و تلاش بیشتری نسبت به گذشته به کار بانک بپردازند وایجاد سیاست انگیزشی علاوه بر فراهم شدن رقابت مفید بین کارکنان موجب برجسته شدن کارکنان توانا می شود و در نهایت تقویت انگیزش منجر به این می شود که کارکنان در جهت اهداف بانک حرکت و به رشد و توسعه کمک بسزایی بکنند.

نقش مهم و تاثیر گذار مشتری در بهبود و ارتقای جایگاه سازمانها و خصوصا بانکها برهیچ کس پوشیده نیست ، و شاید بتوان گفت مهم ترین عامل در نیل به اهداف و جذب منابع ، احترام به مشتریان و تکریم ارباب رجوع است در این خصوص چه نظری دارید؟

جلب اعتماد مشتری کلید موفقیت بانک است. با توجه به روند جهانی شدن و رقابت شدید در میان بانکها، اگر بانک بخواهد موفق شود و سهم عمده ای از بازار را در اختیار داشته باشد باید مشتری مداری را سرلوحه همه امور خود قرار دهد و باید به این موضوع توجه داشت که بانک مؤسسه‌ای است مشتری مدار که باید  به جلب و جذب مشتری و همچنین افزایش رضایت مشتریان و حفظ مشتری اقدام نماید زیرا مشتری سرمایه‌ اصلی بانک است و بدون مشتری بانک بی‌معنا است و نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد. برای رسیدن به این مهم لازم است علاوه بر تجهیز و استفاده از امکانات نوین بانکداری ، با ایجاد محیطی آرام ، مطمین، به دور از هیاهو و با داشتن کارکنان و مدیران با روحیه و مصمم وعلاقمند به بانک و اهداف عالیه ‌آن در این جهت گام  برداشت.

هم چنین باید متوجه این موضوع باشیم که مشتری همان کسی است که نیازش را خود تعریف می‌کند، و از خدمات ما استفاده می‌کند لذا باید از خدمات بانک رضایت داشته باشد رضایت احساس مثبتی است که در فرد پس از دریافت خدمت ایجاد می‌شود این احساس از تقابل انتظارات ، مشتری و عملکرد ما بوجود می‌آید اگر خدمت دریافت شده از جانب مشتری هم سطح انتظارات وی ارزیابی شود در مشتری احساس رضایت ایجاد می شود در صورتی که سطح خدمت بالاتر از سطح انتظارات مشتری باشد موجب ذوق‌زدگی و سطح پایین‌تر خدمت نسبت به انتظارات منجر به نارضایتی مشتری می‌شود. عواملی از جمله انجام کار یا خدمت وعده داده شده تا زمان معین، نشان دادن علاقه خالصانه برای حل مشکلات مشتری، انجام اصلاحات در خدمات در اولین زمان و ارایه وانجام خدمت در زمانی که وعده داده شده است موجب رضایت مشتری می شود و توجه به این عوامل موجب اعتماد پذیری مشتریان و در جذب منابع در جایگاه ویژه ای قراردارد.

با توجه به تنوع ابزارهای تشویقی در بانک مسکن جهت دستیابی به اهداف بانک ،مشکلاتی در این خصوص وجود دارد ،راهکار شما برای خروج از این مشکلات چیست؟

 به نظر من چندین روش برای خروج ازاین مشکلات وجود دارد: نخست اینکه بهترین راهکار برای بهبود فرایند کار بانک، اصلاح کامل سیستم پاداش و حقوق و هرگونه دریافتی که همکار اخذ می کند باید باشد.بدین معنی که تعیین میزان دریافتی همکار بایستی براساس میزان فعالیت کاری همکار صرف نظر از اینکه شعبه محل کار وی در چه وضعیتی هست بایدباشد که به راحتی وبا طراحی یک سیستم ساده قابل اجرا است . که این راهکار موجب می شود هر همکار در جهت امور شعبه تمام تلاش خود را بکند هرچند که وضعیت شعبه چه خوب چه بد به تنهایی بیانگر توانمندی همکار نیست و یک همکار توانمند و خلاق می تواند در یک شعبه با وضعیت نامطلوب خلاقیت و توانمندی خود را نشان دهد و کار در یک شعبه خوب بیانگر توانمندی همکاران آن شعبه  نمی باشد.

دوم اینکه استفاده بهینه و بجا از منابع انسانی و  استفاده ازتخصیص نیروی انسانی در جای مناسب ، بدون توجه به سابقه شغلی که موجب استفاده از خلاقیت همکار و در نتیجه افزایش روحیه کاری و در پست مناسب می گردد.

برای اینکه سایر همکاران نیز وارد  عرصه  پژوهش و ارایه پیشنهادشوند چه باید کرد؟

توجه به امر پژوهش و بررسی دقیق نظرات و دیدگاههای همکاران در زمینه پیشنهادات و تشکیل کمیته ای در این خصوص نه تنها هزینه نیست ،بلکه یک سرمایه گذاری مطمین است برای برون رفت از مشکلاتی که ممکن در آینده ایجاد شود و یا ایجاد شده است.

از طرفی شاهدیم که طی چند سال اخیر همکاران با ارایه نظرات و پیشنهادات و تحقیق و پژوهش درزمینه های مختلف بانکی ،به این سمت سوق داده شده اند و این نشان از این مسیله دارد که همه آنان به یک هدف مشترک و واحد که همان ارتقای جایگاه بانک مسکن است فکر می کنند و می کوشند .

لذا دبیرخانه نظام پیشنهادات می تواند با ایجاد ارتباط مستمر و پویا با همکاران ،باعث تحول در امور بانکی و خروج از مشکلات گردد که به نظر می رسد با استفاده از ابزارهای مختلف تشویقی ،همکاران را برای ورود به این عرصه آماده و یا از طریق نظرسنجی عمومی از همکاران، راههای انگیزشی را شناسایی و روحیه مشارکت پذیری و پویایی و خلاقیت را شناسایی و تقویت کند.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

در آخر جا دارد از جناب آقای امیر رشنو- رییس شعبه دره شهر - همکاران شعبه و هم چنین جناب آقای بهروز سلیمانی مدیر محترم شعب استان ایلام که با راهنمایهایشان همیشه مرا یاری نمودند کمال تشکر و قدردانی را به عمل آورم.

آخرین بروزرسانی 1394/4/23